Translate

vineri, 8 aprilie 2022

Premiile Creionăm viitorul - Concursul Național de Creație Literară "Și eu știu să scriu!" 2022



 Andreea Lopată


Un vis de copil

Îndoiala de afară  

Va dispărea vreodată,  

Din privirea călătoare                                                                                                                  A unui om fără culoare?


Din inima unei copile

Ce-și înalță ale sale visuri                                                                                                          Către stele căzătoare ,                                                                                                                  Deși ele-s pierzătoare?

Steaua ce se  prăbușește                                                                                                              Nu câștigă, nu răzbește,                                                                                                              Ea cade într-o negură                                                                                                                  Ce-o face o rea făptură.

Zâna asta-i un dușman,                                                                                                                Ea aduce destrămare                                                                                                                                                                                                                                                                Promisiunilor făcute                                                                                                                    Lumii înconjurătoare.

Aceasta se găsește                                                                                                                      Precum zmeul din poveste,                                                                                                        Căci povestea n-ar mai fi,                                                                                                            Dacă el nu ar greși.

 

De nu l-ar îndrepta                                                                                                                      Prințul cu voința sa                                                                                                                     Șansa s-ar evapora                                                                                                                      Departe de-a exista.

Un vas netrecut prin foc                                                                                                              Nu-i folositor deloc,                                                                                                                    Un om fără eșec                                                                                                                          N - a - ncercat nimic măreț.

Însă viața-i pierzătoare,                                                                                                              Mulți se pierd pe - a ei cărare                                                                                                      și uitând a lor chemare,                                                                                                              Sunt dominați de frustrare.

Dar când furia intră-n                                                                                                                  Vijelios răsună a omului dorință                                                                                                 Și răzbunarea devine                                                                                                                  O nobilă  credință...

 

Din floarea speranței

Căzu ultima petală                                                                              

Și fata încetă să mai creadă  

Că ar putea cândva să treacă                                                                                                      De zidurile ce-i apar în față.

 

Va fi mereu închisă oare,

În temnița fără încuietoare,

În care destinul său hain                                                                                                              A aruncat-o pentru a eșua din plin?

 

Se vede îndoiala în priviri,                                                                                                          Precum ceața într-o zi de toamnă                                                                                                 Privind spre farurile aprinse                                                                                                                                           

Și așteptând la semaforul adormit                                                                                              Al vieții amorțite și uitate...

 

Și visul său se spulberă                                                                                                              În lacrimi înghețate                                                                                                                    Și dispare-n stele                                                                                                                        Ce-l vor păstra cu ele.





Alexandra Iațeșen


                                                      

Cartea salvează viața

 

Meditând la una din lecturile mele preferate, Harry Potter, m-am întrebat: ce a inspirat-o oare pe scriitoarea britanică J.K. Rowling atunci când a scris cele opt volume din uimitoarea serie de cărți fantasy, în care adolescenții sunt prezentați în ipostaza de salvatori ai lumii? De exemplu, Harry Potter și prietenii lui din școala de magie Hogwarts luptă împotriva vrăjitorului de temut Voldemort, care intenționează să conducă lumea vrăjitorilor și a oamenilor. Am citit cu pasiune fiecare pagină, transpunându-mă în diferite situații, emoționându-mă de fiecare dată de trăirile diverse și contrastante ale fascinantelor personaje. Am urmărit cu interes una dintre cele opt ecranizări, fiind provocată totodată să înțeleg, care au fost motivele ce au determinat-o pe autoarea britanică Joanne Rowling să scrie o asemenea carte, vândută în peste 500 de exemplare? O serie ce a debutat în 1997 cu Harry Potter și piatra filozofală și s-a încheiat cu piesa de teatru Harry Potter și copilul blestemat.

Dacă studiem biografia autoarei din acea perioadă, descoperim că Joanne era angajată ca secretară și cercetătoare la Amnesty International în 1990, iar ideea de a scrie un astfel de roman, s-a conturat în timpul unei călătorii de la Manchester spre Londra. Au urmat 17 ani de muncă neobosită pentru autoarea ce avea să cucerească adolescenții cu maniera inedită de construcție și dezvoltare a acțiunii, cu spiritul de aventură și, mai ales, cu mesajul acestor volume. Pornind de la promovarea unor valori morale și spirituale, atât de necesare în contextul unei societăți contemporane grăbite și atotștiutoare, ce a pierdut răbdarea de a-și controla echilibrul unor reacții sau atitudini, J.K.Rowling transmite copiilor îndemnul la lectură susținută. Finalizarea celor opt volume presupune din partea cititorilor adolescenți rezistență și concentrare psihologică, cufundarea într-un univers imaginar salvator, în absența telefoanelor mobile sau tabletelor. Prin urmare, prietenul devotat devine cartea, confidenta copiilor care o povestesc sau o comentează din variate perspective. Ce poate fi mai emoționant decât povestea copilului Harry Potter care a rămas orfan, deoarece vrăjitorul Voldemort i-a ucis părinții? O realitate crudă care îl determină să se înscrie la Școala Hogwarts și să se confrunte cu mai multe încercări pe care le va birui cu ajutorul prietenilor Ron Weasley și Hermione Granger. O carte despre prietenie, curaj, despre implicare și, în special, despre bucuria de a face față dificultăților împreună.

Mi s-a părut fascinant modelul oferit de Joanne, pe care îl consider astăzi, mai potrivit ca oricând. Mă refer la perioada pandemică, o etapă de aparentă stagnare la nivel social, însă extrem de oscilantă din punct de vedere emoțional. Dacă lumea adulților a fost bulversată, percepția asupra vieții și activității oamenilor s-a modificat, ei bine, impactul asupra copiilor a fost devastator. Într-adevăr, copiii sau adolescenții ar fi avut nevoie să se înscrie la cursurile unei școli de magie pentru a face față provocărilor vrăjitorului malefic denumit pandemie, ce a generat atâta suferință. O luptă nedreaptă cu un inamic nevăzut, dar care a distrus relații cu prieteni pe care i-am pierdut, comunicarea directă la care nu am avut acces, contactul cu școala care s-a mutat în mediul online și, mai ales, sufletul meu sau al celorlalți adolescenți din aceeași generație, copii de toate vârstele ce s-au maturizat fără voie, au devenit mai triști, mai introvertiți. Sunt doar câteva motive datorită cărora valoarea cărții cu rol de semnal Harry Potter, pare a se justifica mai clar în actualitate, când imaginarul s-a transformat într-un real dureros, cu consecințe în viitor.

M-am gândit din nou: cum am putea să ne mobilizăm noi, generația de astăzi, pentru a oferi o perspectivă pozitivă? Cum aș putea schimba percepția negativă a multor dintre colegi sau prieteni din jurul meu asupra devenirii noastre? Cred că soluția este de a colabora poate, în redactarea unei cărți, a unui jurnal colectiv, în care fiecare dintre noi să contribuim prin a ne împărtăși mai întâi experiențele din timpul pandemiei și, ulterior, proiectele noastre. Astfel vom comunica mai bine în jurul unor teme comune, ne vom informa asupra posibilităților devenirii noastre și, împreună, vom descoperi soluții de a fi fericiți. Fiind elevi la Colegiul Național de Artă Octav Băncilă, considerăm că beneficiem de șansa unei deveniri minunate. Aceea de a fi artiști care vor zugrăvi lumea în culori.

Îmi propun să realizăm o expoziție intitulată Efectele pandemiei în ochii adolescenților artiști, urmată de un jurnal, o carte care salvează viața, un volum cu funcție terapeutică, pe care noi, artiștii, să-l oferim cadou celor nefericiți din jurul nostru. În felul acesta, vom fi nevoiți să renunțăm la telefoane mobile pentru o perioadă, comunicarea online va redeveni mai directă ca niciodată, pentru că va trebui să ne apropiem pentru a ne confrunta ideile, pentru a le dezbate și, astfel, vom fi din nou prietenii apropiați de odinioară. Părinții, profesorii, vor fi alături de noi pentru a ne susține, oferindu-ne sprijin moral și informațional. Faptul că ne vom concentra atenția în realizarea unor lucrări în diferite tehnici de creație, ale căror semnificații le vom comenta în scris, constituie baza întregului nostru proiect.

Poate consecințele finalizării acestui jurnal colectiv nu se vor observa imediat. Dar peste timp, dacă vom simți nevoia de a fi unii în preajma celorlalți, dacă vom deveni mai sinceri și mai apropiați în realizarea unor proiecte comune, cu siguranță vom ști că acest jurnal a avut un rol salvator.



Dan Roxana-Ioana


O întâmplare hazlie?! Depinde...

 

            Bună! Sunt Roxy-Foxy și o să va relatez o povestioară foarte amuzantă pentru unii, dar mai tristă (poate) pentru alții.

            Într-o zi înnorată...Staaaai!!! Nu era deloc înnorată, era un soare orbitor.

            Deci, să reluăm povestirea:

            Într-o zi toridă de vara cu soare luminos care încălzea torul în jur cu razele lui fierbinți eu și sora mea ne plimbam cu trotinetele prin parc. Cred că asta nu vă interesează prea mult, dar o să va intereseze mai târziu următoarele informații: trotineta mea era portocalie, iar a Mariei, sora mea cea mică și năzdrăvană, era albastră.

            Am uitat să vă precizez că era și mama cu noi, fără trotinetă, bineînțeles, un biet pieton pe lângă noi.

            Pedalând de zor, eu și Maria încercam tot felul de scheme: săream, stăteam într-un picior, ne aplecam în viraje, ce să va mai spun?! Nu vă mai spun, că ne apucă dimineața!

            - Hai, Maria! Dă mai repede din picior să prinzi viteză mai mare! Nu vezi că ai rămas mult în urma mea?

            - Bine, o să încerc!

            - Mai încet, spunea mama, o să vă loviți!

            Noi, ca de obicei, ne facem de cap, și..nici s-o ascultăm pe mama vreodată.

            - Eiiii! Am ajuns prima! a strigat sora mea.

            - Eiii, ai ajuns tu prima... Te-am lăsat eu, altfel nu ai fi câștigat niciodată în fața mea!

            - Nu e adevărat! Am câștigat cinstit și tu nu m-ai lăsat! strigă Maria furioasă.

            Mama, luându-mi trotineta zice:

            - Din cauză că v-ați certat și ați țipat de a auzit tot parcul, îmi dați trotineta mie!

            V-am precizat la începutul povestioarei culoarea trotinetelor. Sper că ați ținut minte. Dacă nu ați fost atenți, nu veți cunoaște cu exactitate însemnătatea punctului culminant.

            Mama și sora mea făceau concurs. Făceau pe smecherele, în ciuda mea, bineînțeles. Eu, ca un crainic sportiv de la televizor, comentam fiecare acțiune de-a lor:

            - Lume, lume! Ce concurs palpitant de trotinete! Veniți și va uitați la întrecerea secolului! Trotineta albastră e în față! Stați! Dar vine trotineta portocalie din urmă cu repeziciune! Nu se știe cine va câștiga! Cot la cot pe aceeași linie, mama și Maria! Va fi nevoie de foto-finish pentru departajare! Haideți, mai cu vitezăăăă!

            PAC! POC! BUF! Se auzi deodată!

            Mama plină de sânge la genunchi, Maria udă toată și eu...leșinată! Leșinată de râs....(dar eu chiar mi-am revenit complet, stați liniștiți!)

            Parcă v-am avertizat la început că va fi hazlie pentru unii, pentru alții... Sper că nu ați făcut infart, infact, infect, ...așa, infarct!

            Maria, în beția victoriei, intrase cu trotineta ei albastră în trotineta portocalie a mamei, care a aterizat pe asfalt, iar surioara mea cea mică, dacă pică, pică într-o mare băltică! Ați înțeles voi, am încercat să fac o rimă... Adică a aterizat (că Maria chiar a zburat!) fix într-o baltă. Mai să-l deranjeze  și pe monstrul din Lock Ness de mare ce era balta într-un crater din asfaltul parcului.

            Concluzia: dacă furi trotineta copiilor, o pățești!

            Așa că mama și-a cumpărat și ea una roșie, deci facem întrecere în trei, iar trecătorii din parc sunt comentatorii. (i-am îngrozit pe mulți, recunoaștem cu mândrie!)

            De vreți să vă întreceți cu noi, vara, pe căldură, ne găsiți în parc!




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu